Ankara

Bilim insanları, ilk defa bir kırmızı üstdev yıldızın son anlarını gözlemledi

Bilim insanları, ilk defa bir kırmızı üstdev yıldızın son anlarını gözlemledi

ANKARA (AA) – Bilim insanları, birinci kez Güneş'ten 10 kat daha büyük kırmızı üstdev bir yıldızın, patlayarak supernovaya dönüşmesini gözlemledi.

Astrophysical Journal'da yayımlanan makaleye nazaran, Northwestern Üniversitesi ile California Üniversitesinden araştırmacılar, Dünya'dan 120 milyon ışık yılı uzaklıktaki kırmızı üstdev yıldızın son 130 gününü gözlemleme imkanı buldu.

Hawaii Üniversitesi Astronomi Enstitüsünce 2020'de gökyüzünde çok ışık yayan bir kırmızı üstdev yıldız tespit edildi. Astronomlar, 16 Eylül'de süpernova SN2020tlf'nin ışığının Dünya'ya ulaşmasıyla alarma geçti, birçok teleskop kullanarak birçok dalga boyutunda yıldızın son 130 gününü gözlemleyebildi.

Hawaii Maunakea'daki WM Keck Gözlemevi'nin Düşük Çözünürlük İmgeleme Görüngeölçer'ini kullanan astronomlar, patlama sırasında yıldızı çevreleyen ağır yıldız etrafı malzemenin direkt ispatını buldu.

Bilim insanları, dev kütleli yıldızların evrimlerinin son yıllarında epey özgür hareket ettiklerini fakat yeni müşahedelerinin, kimi yıldızların son vakitlerinde iç yapılarında önemli değişimler geçirdiğini gösterdiğini aktardı.

Araştırmanın başyazarı Wynnn Jacobson-Galan, müşahedelerinin dev kütleli yıldızların ölmeden evvelki son anlarına dair anlayışlarında kıymetli dönüm noktası olduğunu belirterek, “Bir kırmızı üstdev yıldızda, süpernova öncesi aktivite direkt gözlemlenmemişti. Birinci kez bir üstdev yıldızın patlamasını izledik.” tabirini kullandı.

YORUMLAR (İLK YORUMU SİZ YAZIN)